WebPush to nowoczesny kanał marketingowy, który jest wykorzystywany do powiadomień użytkowników odwiedzających Twoją stronę. Ten kanał ma dużo zalet i zdobywa coraz większą popularność na stronach internetowych. W praktyce wszystkie duże portale internetowe wykorzystują ten kanał do powiadamiania o nowych artykułach czy też produktach na stronie.
CO TO JEST WEB PUSH
To takie małe prostokąty wyskakujące na stronach. Są tam zazwyczaj dwie opcje POZWÓL i BLOKUJ. Web Push pozwala na prowadzenie komunikacji z odbiorcą 1 do 1. Jednak w tym wypadku nie potrzebujesz adresu e-mail, ani żadnych innych danych. Dzieje się tak, ponieważ Subskrybent jest identyfikowany na podstawie informacji, które przechowuje na jego temat przeglądarka internetowa, z której korzysta. Ten system na swoje zalety, ale również wady. Każda przeglądarka ma swój unikalny numer i to dzięki niemu odbywa się komunikacja, jeśli ten numer się zmieni to również tracisz możliwość komunikacji. Wykorzystanie innej przeglądarki czy re-instalacja systemu operacyjnego sprawia, że komunikacja się urywa. Bądź świadomy wad tego rozwiązania.
Przegląd dodatków
Jeszcze nie tak dawno rozwiązań do webpush dla Joomla! Nie było tak dużo, jak teraz. To dobrze, że do wyboru mamy coraz więcej dodatków tego typu. Wiec przejdźmy do rzeczy.
Lista dodatków dla WebPush:
https://www.extly.com/content-management/pricing.html
https://store.webkul.com/Joomla-Web-Push-Notification.html
https://pushalert.co/joomla/latest-release/pushalertjoomla.zip - Darmowy
https://weppsol.com/product/joompush
https://www.extensionbase.com/joomla-web-push-notifications.html
http://www.netamity.com/updates/com_contactpush.zip - Darmowy
https://www.extensionbase.com/web-push-notifications-for-k2.html - Dla CCK K2
Konfiguracja
W zasadzie odbywa się to na zasadzie zarejestrowania konta u operatora, który będzie rozsyłał powiadomienia oraz pozyskania kluczy autoryzacyjnych. Kopiowanie ich i wklejenie w odpowiednie miejsca w wybranych przez nas dodatku.
Dla przykładu posłuży Push Alert
Odnalezienie na dodatkach pluginu, który jest odpowiedzialny za most między naszą stroną, a operatorem wysyłającym powiadomienia. Kopiujemy Website ID i wklejamy je w konfiguracji dodatku.
Dalej postępujemy zgodnie z instrukcja, jaką posiada dany operator.
Kopiujemy dwa niezbędne pliki manifest.json i sw.js i umieszczamy je w głównym katalogu naszej strony.
W dalszej części pozostaje nam konfiguracja po stronie operatora takich rzeczy jak tłumaczenie na język polski zmiennych automatyzacje, czyli wysyłanie po zapisaniu się wiadomości powitalnej oraz wygląd naszego widgetu.
Podstawowa konfiguracja na tym się kończy. Push Alert ma przyjemny interfejs, po którym się poruszamy. Pozostaje nam wysłać wiadomość do użytkowników, którzy pozwolili nam na wyświetlanie wiadomości czy to w przeglądarce na komputerze, laptopie czy też na telefonie.
Pierwsza NOTYFIKACJA
Definiujemy sobie naszą pierwszą wiadomość do użytkowników. Uzupełniamy standardowe pola jak Tytuł, Wiadomość, Url czy obraz (logo) naszej firmy.
Kolejny krok nie jest obowiązkowy, ale można ustawić wiadomość, aby docierała do konkretnej grupy docelowej o i ile segmentujemy naszych użytkowników. A więc opcje zaawansowane.
Na sam koniec możemy podejrzeć jak dana wiadomość będzie wyglądać na przeglądarkach czy też w systemie Windows 10.
Na sam koniec pozostaje nam użyć zielonego przycisku SEND.
Koszty
Koszty to ważny aspekt więc należy go również tutaj poruszyć. Ile nas to będzie kosztowało? To zależy. A zależy od tego, czy wybierzemy opcje darmowe, czy też płatne w zależności od osób subskrybujących nasz kanał.
Poniżej zrzut z opcji Push Alert, który posłużył jako przykład przy konfiguracji.
W tym wypadku rozwiązanie jest całkowicie darmowe, a limit subskrybentów wynosi 3 tysiące. Spokojnie na potrzeby blogów czy stron wizytówek wystarczy. Oczywiście w pakiecie darmowym znajdziemy wiele ograniczeń. Ponieważ APi ogranicza nas do wysłania tylko 1000 wiadomości. Nie polecam nikomu tak spamować swoich użytkowników. Są też ograniczenia inne.
PODSUMOWANIE
Należy wziąć pod uwagę dwie rzeczy, które pozwolą nam dobrać opcje odpowiednia dla naszego biznesu. Statystycznie użytkownicy, którzy godzą się na powiadomienia to 5-10% wszystkich użytkowników odwiedzających Twoją stronę. To Twój pierwszy czynnik, a drugi jak często publikujesz na swojej stronie. System darmowy nie zapewnia pełnej automatyzacji jak widziałeś wyżej na przykładzie wiadomości wysyła się ręcznie za pomocą strony operatora. Jednie subskrybentów zbiera się automatycznie i przesyła do systemu. Może to być problematyczne przy dużej ilości treści publikowanych materiałów na Twojej stronie. W takim wypadku zalecam rozwiązanie, które pozwala wysyłać powiadomienia z zaplecza naszej strony poprzez API. Pamiętaj, że takie rozwiązania to już inwestycja od 50 zł do nawet 500 zł w zależności od możliwości automatyzacji kanałów.
Na darmowego operatora również trzeba zwrócić uwagę, ponieważ jak coś jest za darmo to nie jest za darmo! Często darmowy dostęp oznacza dobrowolną zgodne na zbieranie informacji o naszych użytkownikach. Bardzo popularnym rozwiązaniem jest OneSignal https://onesignal.com całkowicie darmowy jedyny minus to zbieranie informacji o naszych użytkownikach.
Rozwiązań jest kilka więc na pewno znajdziesz coś pasującego do Twojego modelu marketingowego. Z całą pewnością polecam spróbować wykorzystać ten kanał do komunikacji jednak monitorować również jego konwersje. Ponieważ utrzymywanie dodatkowych narzędzie do zawsze koszta, które nie koniecznie muszą się zwracać z nawiązką.