Czasami bywa tak, że namieszamy coś w uprawnianiach i nagle okazuje się że, a to logowanie nie działa, a to gdzieś dostępu nie ma. Nie raz chcemy przetestować pewne uprawnienia czy poziomy dostępu i przez przypadek każdemu może się zdarzyć, usunąć coś przez pomyłkę. A kopie bezpieczeństwa nie zawsze się ma z 30 minut wcześniej. Więc dziś dowiesz się jak zresetować uprawnienia i poziomy dostępu w Joomla!

KROKI ZAPOBIEGAWCZE

Proponuję najpierw wykonać pełną kopię zapasową bazy danych za pomocą narzędzia eksportu phpMyAdmin. Upewnij się, że masz zarówno strukturę, jak i dane. Ustawienia domyślne przy eksporcie zwykle działają. Następnie upewnij się, że przeglądasz listę tabel usergroups i po kliknięciu przycisku Eksportuj. Zapisz plik na dysku komputera. Następnie powtórz czynność z tabelą viewlevels. Ostatecznie powinieneś mieć trzy pliki kopii zapasowych bazy danych:

  1. Cała baza danych.
  2. Tabela usergroups.
  3. Tabela viewlevels.

Gdy już to wykonasz przynajmniej bardziej nie popsujesz swojej strony.

Uwaga! Resetowanie tyczy się podstawowych uprawnień i poziomów. Więc jak miałaś stworzone dodatkowe grupy to je stracisz! 

phpMyAdmin

Nie musisz mieć wielkiej znajomości narzędzia, jakim jest phpMyAdmin. Po prostu nie usuwaj niczego na ślepo, a będzie dobrze.

Musisz wiedzieć czym jest prefix inaczej przedrostek tabeli to losowana nazwa zakończona zazwyczaj underlinem, czyli takim znakiem "_".
Przykład. 
xcy3_usergroups - część pogrubiona to jest właśnie Twój przedrostek tabeli w bazie danych.

Kolejna ważna rzecz usuwasz tylko wiersze! 
Odszukaj te dwie tabele i usuń wiersze z nich.
* _usergroups
*_viewlevels

PRZYWRACANIE UPRAWNIEŃ I POZIOMÓW DOSTĘPU W JOOMLA

Następnie przejdź do sekcji SQL i wykonaj te dwa zapytania. Poniżej znajduje się obraz, który może być pomocny dla Ciebie.

phpmyadmin resetowanie uprawnień w Joomla zapytanie sql wykonanie

Tabela usergroups

INSERT INTO `Twójprefix_usergroups` (`id`, `parent_id`, `lft`, `rgt`, `title`) VALUES (1, 0, 1, 18, 'Public'), (2, 1, 8, 15, 'Registered'), (3, 2, 9, 14, 'Author'), (4, 3, 10, 13, 'Editor'), (5, 4, 11, 12, 'Publisher'), (6, 1, 4, 7, 'Manager'), (7, 6, 5, 6, 'Administrator'), (8, 1, 16, 17, 'Super Users'), (9, 1, 2, 3, 'Guest');

Tabela viewlevels

INSERT INTO `Twójprefix_viewlevels` (`id`, `title`, `ordering`, `rules`) VALUES (1, 'Public', 0, '[1]'), (2, 'Registered', 1, '[6,2,8]'), (3, 'Special', 2, '[6,3,8]'), (5, 'Guest', 0, '[9]'), (6, 'Super Users', 0, '[8]');

Po wykonaniu tej operacji wszystko powinno wrócić do normalnej postaci. Zaloguj się do swojego zaplecza administracyjnego i sprawdź, czy grupy oraz poziomy wróciły do punktu wyjściowego. Grupy, które powinny się znajdować teraz w Joomla to:

Grupy dostępu:

  • Guest
  • Public
  • Registered
  • Author
  • Editor
  • Publisher
  • Manager
  • Administrator
  • Super Users

Poziomy dostępu:

  • Guest
  • Public
  • Registered
  • Special
  • Super Users

PODSUMOWANIE

Operacja z pozoru nie jest trudna, ale źle wykonana sprawi, że Twoja strona będzie niedostępna, a Ty nie zalogujesz się już do panelu administracyjnego w Joomla. Pamiętaj kopia zapasowa to dobra rzeczy szczególnie jak wykonujemy operacje na bazie danych. 

Jeśli z góry zakładasz, że sobie nie poradzisz, a wszystko wskazuje, że jednak masz problem z uprawnieniami czy poziomami dostępu i nie chcesz popsuć strony. Skorzystaj wówczas z formularza kontaktowego i w ramach usługi przejrzę stronę oraz naprawię.