Joomla umiera brzmi dosadnie i wszystko wskazuje na to że lepiej nie będzie.. Ktoś mógłby zapytać skąd taki pomysł że Joomla umiera i już wam odpowiadam z obserwacji rynku i nie mówię tutaj o rynku rodzimym a o globalnym. Wszystkie dowody wskazują na to że dużo ludzi odchodzi od CMS Joomla! i nie zamierza powracać, z prostego powodu brak intuicyjności, ociężałość i brak plugnów z zewnętrznymi usługami. Ale przecież Joomla 4 nadchodzi to jak może CMS umierać a no może z prostego powodu dusi się sam w sobie. A zmiany jakie zachodzą w samym CMS nie są przemyślane do końca a konsekwentności w ich realizowaniu brak. Joomla to duży twór i wydaje mi się że tonie pod własnym ciężarem jak ostatnio zobaczyłem infografikę na której widać infrastrukturę organizacyjną to złapałem się za głowę. Analiza jest przemieszana z moimi przemyśleniami więc nie będą tylko nudne cyferki :) 

Struktura organizacyjna Joomla! 

Struktura organizacyjna Joomla! wygląda otóż tak:

joomla leadership structure

Serio potrzeba 3 zespołów i jednego nadrzędnego aby ta maszyneria działała ? Teraz wcale się nie dziwie że zapewne występują problemy w komunikacji i że rozwój w obecnej formie wygląda jak wygląda. Owszem nie jestem w środku więc na 100% nie mogę napisać że tak właśnie jest... ale z doświadczenia zawodowego wiem że im bardziej system podzielony na mniejsze grupy tym ciężej się zarządza i więcej jest nieporozumień między grupami. Jak dla mnie dział Marketingu w Joomla generalnie nie istnieje albo są tam zatrudnieni czy też wolontariusze którzy nie mają pomysłu jak promować CMS.

Samych liderów jest 29 osób a zespoły liczą od kilku do kilkudziesięciu osób wszystko można przejrzeć tutaj https://volunteers.joomla.org/teams 
Nie sztuka jest mieć 50 wolontariuszy którzy są po prostu wolontariuszami, sztuką jest nimi zarządzać a do tego nie każdy się nadaje. Nie piszę tutaj konkretnie o ludziach bo ich nie znam oraz nie znam ich zachowań w pracy. 

Według mnie to nie jest dobry model, wszystko powinno być uproszczone do minimum a komunikacja płynna nie tylko między grupa => zarządzający ale zarządzający => zarządzający z innej grupy. Ale to oczywiście moje i tylko moje zdanie.

Konsekwentność 

Wspomniałem wyżej że J! brak konsekwentności otóż jeszcze rok temu był pomysł (w sumie nadal jest) aby wszystkie rzeczy o delegować tak aby Joomla po instalacji była tylko w wersji core! A więc należało pozbyć się 

  • Contact
  • Finder
  • Messages
  • Newsfeeds
  • Redirect
  • Search
  • Weblinks

Pozbyto się tylko jednej rzeczy Weblinków reszta została zawieszona bo znikła z roadmap https://developer.joomla.org/cms/roadmap.html Dziwne bo niema na liście custom fields (dodatkowe pola) które mają się pojawić w Joomla 3.7 informacja znana od października 2016 a roadmap aktualizaowany
14 Grudnia 2016.

Kto używa Joomla!

Jest taki projekt zarówno na https://showcase.joomla.org jak i rodzimej wersji http://www.joomla.pl/o-joomla/joomla-w-praktyce/kto-uzywa-joomlaoraz na grupie goldenline http://www.goldenline.pl/grupy/Komputery_Internet/joomla/znane-serwisy-na-joomli,199563/

Showcase została relatywnie nie dawno odświeżona i usunięto dużą część witryn która nie była od dawna na Joomla. Natomiast posiłkując się polską wersją oraz grupa z GoldenLine i https://archive.org/web/ udało mi odnaleźć i przebadać kilkadziesiąt stron.
49 wybranych losowo aby zbadać czy ludzie zostają przy CMS czy jednak migrują do konkurencji. 
Do analizy posłużyły narzędzie online http://jornot.com , rozszerzeni dostępne do przeglądarek https://wappalyzer.com oraz wiedza z budowy struktury samej Joomla. Wyniki przedstawiam poniżej.

analiza utrzymania cms joomla a migracja

Wnioski

Wnioski z analizy są takie że duża część 66% osób migrowała na inny CMS lub też zostało stworzone rozwiązanie autorskie pod konkretne potrzeby. Winka to z tego że Joomla raz po raz strzelała samobóje! Brak wstecznej kompatybilności zmuszała developerów do pisania od zera komponentów i dodatków. Problemy z migracją 1.5 do 2.5 gdzie w między czasie funkcjonowała jeszcze wersja 1.6 czy 1.7 wprowadziło to zamieszanie i raczej nie wpłynęło pozytywnie na sam CMS. Kolejna aktualizacja Joomla 2.5 do 3.x też nie należał do prostych zadań mimo że to aktualizacja kolejny raz Joomla dała użytkownikom w kość. Kto się sparzył dwa razy zapewne powiedział sobie dość.. Mimo że teraz mamy jedną linię nadal nie jest jasna ścieżka rozwoju Joomla tu chcieli by odchudzić a tu rozbudowują core joomla. Wygląda to jak przeciąganie liny z jedną stroną na drugą. 

Jeśli chodzi o migracje na inne CMS jak Wordpress czy Drupal od roku 2008 wygląda następująco po analizie dla przebadanych stron. Na migracje Wordpressa skusiło się 17% właścicieli stron, natomiast na Drupala 11% a innego CMSa wybrało aż 28%! 
Osoby które chciały być na bieżąco z Joomla, a miały nikłą wiedzę to prawdopodobnie utrzymanie serwisu w tych latach było droższe niż innych CMSów, co w dużej mierze mogło się przyczynić do zmiany cmsa na konkurencyjny.

Przedział czasowy taki szeroki ze względu że witryny internetowej nie zmienia się co tydzień a przeważnie przy większym wydarzeniu lub też kłopotami w jej działaniu. Na przykład konieczność migracji do wyższej wersji czy też częste ataki lub też malware.

Lista stron wykorzystana do analizy będziesz zaskoczony jak wiele firm zaczynało na Joomla [su_file_download id="20170113" url="images/stories/joomla/przyszlosc/Joomla-analiza-2008-2016.png" download_speed="10000" button_text="Pobierz teraz!" button_background="#ff0e05" button_hover_background="#ff3d46"]

Google Trends!

A jak wygląda sprawa od strony trendów i zainteresowań wyszukiwania słów kluczowych. Młodzi nie pamiętają ale był czas gdy to Joomla święciła palmę pierwszeństwa w CMSach i była najczęściej wyszukiwanym słowem! A upadek bolesny odczuwalny do dziś gdzie to Wordpress tryumfuje na każdym kroku, bo jego maszyna popularności jest ciągnięta już teraz efektem kuli śnieżnej. 

Wykresy nie kłamią przegląd od 01.01.2008 roku widać że Joomla króluje z znaczną przewagą.

 Analiza Google Trends od 2008 dla Joomla, Wordpress, Drupal

  • Czerwony Wordpress
  • Niebieski Joomla
  • Zółty Drupal

W ujęciu rocznym 2016 - 2017

Roczna Analiza Google Trends dla Joomla, Wordpress, Drupal

  • Czerwony Wordpress
  • Niebieski Joomla
  • Zółty Drupal

Ostatnie 30 dni gdzie są chwilę nawet że Drupal wyprzedza Joomla

Roczna Analiza Google Trends 30 dni dla Joomla, Wordpress, Drupal

  • Czerwony Wordpress
  • Niebieski Joomla
  • Zółty Drupal

Widać gołym okiem jaki jest trend i jak się utrzymuję na niezmiennym poziomie od kilku lat, więc nazlezy zadać sobie pytanie gdzie jest dział MARKETINGU JOOMLA ??? 

Z ciekawostek jakie można wyciągnąć z Google Trends to na przykład w ciągu ostatnich 90 dni czyli październik 2016 - Styczeń 2017 

Popularność Joomla bardzo duża w Holandii czy Ukrainie w Polsce też było znaczne zainteresowanie.

Google Trends 90dni joomla

Wordpress zyskał w Nepalu a i Holandia na wysokim miejscu

Google Trends 90dni wordpress

Drupal tu jest moje zaskoczenie bo Indie zajmują pierwsze miejsce a w Indiach duża ilość programistów mieszka a i kraj szybko rozwijający się. Generalnie dużo państw o silnych gospodarkach USA, Kanada, Francja, Hiszpania, Wielka Brytania itp.

Google Trends 90 dni drupal

Wnioski 

Wydaje się że Wordpress nie jest zagrożony a i rozwija się w dobrym kierunku każda nowa wersja jest przemyślana i odpowiada zapotrzebowaniu rynku.

Joomla ma kryzys tożsamości od dłuższego czasu co odbija się czkawką na rozwoju bo póki co stoi w miejscu.. a nowe rzeczy wprowadzane są w tempie ślimaka o ile nowymi możemy je nazwać.. Nowy routing jest tylko z nazwy nowy bo istniał dużo wcześniej a są komponenty wyspecjalizowane w tej materii. Dodatkowe pola też nie są żadną rewolucją bo do tego trzeba zmienić cały UX od strony administracyjnej, aby się wygodnie i intuicyjnie korzystało. Nowy szablon administracyjny jest przewidziany dopiero w wersji Joomla 4 to stanowczo za późno! Nie wspominam o media menadżerze który to powonień być poprawiony już na początku wersji 3.x. To nie jest tylko moje zdanie że to wszystko jest nie dograne, swoją droga jeśli jesteś ekspertem od UX to aplikuj https://developer.joomla.org/news/669-joomla-ux-team-call-for-volunteers.html

Drupal to TWARDY zawodnik niby zawsze trzeci ale zdołał dogonić Joomla i w cale bym się nie zdziwił jakby za pół roku był częściej wyszukiwany niż Joomla.

Podsumowanie

Jeśli mam być szczery to jestem jako wieloletni użytkownik Joomla zawiedziony tym co się dzieje w około CMSa, wytworzyła się grupa ludzi zrzeszona w około oprogramowania która chyba nie dostrzega tego, że potrzebne są zmiany zmiany i jeszcze raz zmiany. Nie tylko w polityce wewnętrznej ale i na zewnątrz. Joomla ma genialne wsparcie od strony użytkowników bo gro osób to stare wygi które pracują w tym cmsie od lat, security na bieżąco łatane tylko ten nieszczęsny rozwój który pozostawia wiele do życzenia. Osobiście zaczynałem na Mambo który był jak na tamte czasy rewelacyjny i wyprzedzał swoją epokę. Każdy myślał że Joomla przejmie tą schedę i na początku tak tez było a później tylko same błędy po których ciężko się wydostać na powierzchnię. Mimo że wiele rzeczy zostało poprawionych to nadal mam wrażenie że jednak Joomla działa po omacku i brak osoby lub też osób które będą rządzić twardą ręką i wskażą konkretną drogę rozwoju!

Z zazdrością obserwuje rozwój Wordpressa który też nie jest idealny ale jednak ma to wszystko jakoś lepiej poukładane. Mam nadzieje że ktoś tam się obudzi na górze i potrzepie resztą aby się obudzili z tego zimowego letargu. W przeciwnym wypadku czeka tylko jedna drogą a tą droga jest samozagłada bo przecież spadająca popularność to też mniejsze zainteresowanie osób które chcą być wolontariuszami. Sponsorzy się skończą dotacje od ludzi też wieczne nie będę i tak po prostu umrze drogą naturalną...  

Jeśli masz swoje spostrzeżenia odnośnie Joomla czy też innych CMSów napisz w komentarzu swoje doświadczenie z pracami nad tymi CMSmi i jak w ich przypadku wyglądał rozwój na przestrzeni ostatnich lat.