Joomla SEO - Poradnik po lepszym SEO w JOOMLA

niedziela, 14 lipiec 2019 17:46 Napisał 
  Przeczytasz w: 4 - 8 min
Joomla SEO - Poradnik po lepszym SEO w JOOMLA Joomla SEO - Poradnik po lepszym SEO w JOOMLA JOOMLA GURU

W tym wpisie znajdziesz kilka przydatnych wskazówek oraz szczegółowe instrukcje, które pozwolą Ci ulepszyć SEO w Joomla w prostych krokach. Dla początkujących SEO w Joomla może wydawać się dość trudne na samym początku.

Ten przewodnik ma dostarczyć Ci podstawowej wiedzy jak usprawnić SEO na Twojej stronie. Dzieki poszerzeniu wiedzy będziesz w stronie poprawić SEO. Nie zajmiemy się tutaj zaawansowanymi technikami ani optymalizacją warstwy serwera.
To ma być proste i dla każdego. Więc zapraszam.

NARZĘDZIA

Niezbędne będą narzędzia, mimo że Joomla out of box radzi sobie z SEO dość dobrze to pewnych funkcji jej brakuje. Więc musisz się zaopatrzyć w dwa narzędzie, ponieważ na nich będę opierał ten wpis. Oba narzędzia się darmowe więc do podstawowych czynność wystarczą.

Route 66 (darmowy)

Google Structured data (darmowy)

1. SZYBKA STRONA

Być może słyszałeś, że Google uwzględnia szybkość witryny w rankingu SEO, a witryny Joomla nie są wyjątkiem. Niestety wiele szablonów Joomla, nawet tych produkowanych przez popularne kluby szablonów, cierpi na złe wyniki.Quickstarty są przeładowane obrazami i innymi dodatkami, aby uwidocznić najlepsze możliwość konfigurację i wizualne nie zwracając uwagi na szybkość. Bardzo wolne strony są pozycjonowane niżej niż te, które ładują się szybciej. Uwzględniany faktor tyczy się to wyszukiwania na urządzeniach mobilnych.

Według Google w 2018 od 15-20% stron poprawiło swoje wyniki pod względem czasów ładowania.

“For the slowest one-third of traffic, we saw user-centric performance metrics improve by 15% to 20% in 2018. As a comparison, no improvement was seen in 2017.”

Google dostarcza narzędzia takie jak LightHouse , które jest zaimplementowane w przeglądarkach takich jak Chrome czy Opera. PageSpeed ​również opiera swoje wyniki o LightHouse .​Dostarczania informacji zwrotnych oraz zaleceń dotyczących ulepszeń. Możesz użyć tych narzędzi i rozpocząć stosowanie najlepszych praktyk, które polecają Google. W tym momencie na pomoc przychodzi Ci Route 66 i moduł  Google PageSpeed, który posiada kilka przydatnych funkcji dzięki, którym możesz poprawić punktacje w PageSpeed.

Opcji masz kilka będziesz musiał poeksperymentować. 

  1. Udaj się do "Komponenty" / Route 66 / Google PageSpeed 
  2. Przejdź do opcji i odszukaj Tab o takiej samej nazwie.
  • Optymalizuj Javascript: TAK
  • Metoda optymalizacji Javascript: Plik
  • Optymalizuj CSS: TAK
  • Minimalizuj CSS: TAK
  • Opóźnij ładowanie obrazów poza ekranem (Leniwe ładowanie)
  • Opóźnij ładowanie poza ekranem ramek iframe (Leniwe ładowanie)

  route66 Google PageSpeed - Poradnik po lepszym SEO w JOOMLA

Jeśli nie wiesz jak przyspieszyć i zoptymalizować stronę możesz skorzystać z usługi "Przyspieszenie strony".

2. KRÓTKIE ADRESY

Kolejną rzeczą, jaką możemy usprawnić w Joomla i poprawić SEO to są krótkie adresy url. Joomla potrafi generować kilka rodzajów adresów, ale skupimy się na tym najbardziej popularnym. 

Uwzględnijmy sytuacje z artykułem, który znajduje się w menu. Adres url będzie wyglądał mniej więcej tak.

/alias-kategori-menu/1-alias-artykulu

Wygląda to całkiem okey, gdyby nie numerek przy artykule. W Joomla 3.8 pojawił się nowy router url, dzięki któremu można się pozbyć numerów. 

Możesz właczyć nową adresacje wchodząc do opcji artykułów.

  1. Udajesz się do menu Artykuły / artykuły
  2. Odnajdź opcje i zakładkę Integracje
  • Przełącz Routing adresów URL na eksperymentalny 
  • Oraz zaznacz usunięcie ID 

Cały proces został opisany przeze mnie w tym wpisie "JAK WŁĄCZYĆ NOWE ADRESY URL BEZ NUMERU ID W JOOMLA"

Po tym procesie adres URL będzie wyglądał tak:

/alias-kategori-menu/alias-artykulu

Jednak używając Route 66 możesz dostosować sobie adres jeszcze bardziej. Co byś powiedzieć, gdyby adres mógł być zwyczajnie samym aliasem i nie musiałbyś dokładać sobie ekstra pracy? Brzmi dobrze więc pokaże Ci jak to zrobić.

Aby uzyskać taki adres URL:

/alias-artykulu

  1. Komponenty / Route 66
  2. Na środku Wzory i ikona koła zębatego (opcje)
  3. Wzór ustalisz według swoich wymagań. Szerszy opis z przykładami znajdziesz w dokumentacji.

Oczywiście można utworzyć taki sam adres za pomocą czystej Joomla jednak wymaga to każdorazowo utworzenia MENU i przypięcia jednego artykułu. Przy dziesięciu jeszcze się pomęczysz, ale przy liczbie znacznie większej będzie to istnym koszmarem! 

Route 66 pozwoli Ci utworzyć URL bez żadnego MENU. Adresacja URL może teraz wyglądać zupełnie inaczej. 

blog/2019/07/15/alias-artykulu
strona-ID

Zapoznaj się dobrze ze wzorcami i praktycznie bez ograniczeń twórz proste i krótkie adresy URL według swoich potrzeb.

route66 wzory url - Poradnik po lepszym SEO w JOOMLA

3. KANONICZNE URL

Każdy, kto używał Wordpressa powie, że w Joomla adresy to horror. Jest to uzasadnione, ponieważ od wersji 1.x w zasadzie nic z tym fantem nie zrobiono, a dostęp do 1 artykułu można było uzyskać z sześciu adresów URL! W konsoli Google liczba zindeksowanych adresów po prostu mnożyła się w nieskończoność ilość razy. Google na przestrzeni lat ewoluowało i potrafi całkiem sprawnie rozpoznać ten sam artykuł, ale nie jest w stanie sprawdzić, czy chcemy, aby się wyświetlał jako oryginalny poprzez brak metatagu  rel="cononical".

Google doskonale to tłumaczy na przykładać, a przykłady znajdziesz na stronie supportu.

  1. Udaj się do "Komponenty" / Route 66 
  2. Przejdź do opcji i odszukaj Tab o nazwie URLs
  • Linki Kanoniczne: TAK
  • Przekierowania: TAK

route66 kanoniczne urle w Joomla - Poradnik po lepszym SEO w JOOMLA

4. MAPA STRONY

Out of box Joomla niema w sobie funkcjonalności generowania mapy i trzeba wspierać się innymi dodatkami. Skoro Route 66 jest w wersji darmowej i pozwala nam wygnerować mapę to należy z tego faktu skorzystąć. Mapa strony pokaże Google, jakie treści są na Twojej stronie i przyspieszy to indeksowanie jej. Route 66 pozwala wygenerować dwa typy:

  • standardowa
  • wiadomości (google news)

W tych typach potrafi oznaczyć i dołączyć do pliku XML obrazy dla Google Grafika jak i video dla Google Filmy.

Aby wygenerować mapę należy przejść do menu:

  1. Udaj się do "Komponenty" / Route 66 / Mapy Witryny
  2. Utwórz. 
  • Nadaj nazwę.
  • Typ mapy: standardowa
  • Dołącz obrazy: TAK
  • Dołącz filmy: TAK
  • Joomla! Articles: Wszystkie
  • Menu Items: Wszystkie
  • Zapisz i zamknij
  • Skopijuj link do mapy i zamieść w Google search console

  route66 mapa witryny Joomla - Poradnik po lepszym SEO w JOOMLA

Pamiętaj możesz wysłać mapę całej witryny, ale możesz też zdefiniować jej najważniejsze URLe. Podzielić mapę możesz wybierając przy Joomla! Articles przycisk lub Menu Items przycisk "Wybierz"

5. PISANIE ARTYKUŁÓW

Niezależnie od tego, jak szybka jest Twoja witryna lub jak piękne są jej adresy URL, najważniejszym czynnikiem dla SEO Joomla jest rzeczywista zawartość witryny. Cały czas sprawdza się teza content przede wszystkim. Pisanie treści zorientowanych na SEO jest najbardziej skomplikowaną częścią pisania artykułów. Bo skąd masz wiedzieć co stosować a czego unikać, jakie nagłówki stosować i co wyróżniać z tekstu.
Istnieje mnóstwo materiałów wyjaśniających, w jaki sposób można zrobić planowanie słów kluczowych przed napisaniem, aby strona wyglądała wysoko w wynikach wyszukiwania.

Route 66 w wersji darmowej zawiera analizator treści SEO znanej wtyczki Yoast WordPress. Analizator SEO jest domyślnie włączony podczas instalacji Route 66 można zastosować trzy pozycje i ulokować go w odpowiednim dla nas miejscu. Moja ulubiona to przycisk w pasku narzędzi u góry. A do wyboru zostają Ci jeszcze Tab i Pasek boczny.

Analizator wygląda tak:

route66 analizator tresci - Poradnik po lepszym SEO w JOOMLA

Analiza opiera się o takie atrybuty jak:

  • Rzeczywista analiza treści na podstawie słowa kluczowego
  • Prawidłowe użycie nagłówków HTML (H1 - H6)
  • Linki wewnętrzne
  • Linki zewnętrzne
  • Linki do tekstu
  • Metadane tytułu strony
  • Metadane opisu strony
  • Obrazy i atrybuty alt
  • URL Strony i zawartość słowa kluczowego
  • Długość treści
  • Gęstość słów kluczowych

6. DANE STRUKTURALNE

 Dane uporządkowane, bo tak są nazywane dane strukturalne przez Google. Definicje danych strukturalnych możesz przeczytać poniżej.

Wyszukiwarka Google stara się rozpoznać treści na stronie. Możesz nam pomóc, dodając do strony uporządkowane dane, by wyraźnie określić znaczenie treści. Uporządkowane dane to standardowy format udostępniania informacji o stronie i klasyfikowania jej zawartości. Na przykład na stronie z przepisem będą to składniki, czas i temperatura gotowania/pieczenia, liczba kalorii itd.
Definicja Google

Joomla potrafi sama generować dane strukturalne, ale tylko podstawowe. Jeśli chcemy pomoc wyszukiwarce Google i sobie to możemy to zrobić poprzez instalacje darmowego narzędzia, jakim jest Google Structured data. Pozwoli Ci ono dodać więcej znaczników, a wersja darmowa na początek w zupełności Ci wystarczy. 

Podstawowa konfiguracja Google Structured data:

  1. Przejdź do menu Komponenty / Google Structured data
  2. Udaj się do Konfiguracji.
  • Uzupełnij podstawowe dane jak Nazwa witryny, Alternatywna nazwa witryny, URL Witryny, nie zapominając o włączeniu.
  • Nadaj nazwę okruszkowi startowemu. Zaznacz włączony oraz załączenie strony głównej. 
  • Wybierz komponent, który odpowiada za wyszukiwanie treści na Twojej stronie.
  • Wybierz LOGO swojej witryny.
  • Jeśli Twój biznes ma strony społecznościowe uzupełnij je.

Google Structured Data Konfiguracja - - Poradnik po lepszym SEO w JOOMLA

Google Structured Data Konfiguracja - - Poradnik po lepszym SEO w JOOMLA

W następnej kolejności trzeba zdefiniować Artykuły i dane. 

  1. Przejdź do menu Komponenty / Google Structured data
  2. Udaj się do pozycje.

Google Structured Data pozycje - Poradnik po lepszym SEO w JOOMLA

Teraz musisz wybrać typ zawartości i zintegrować ją ze swoim komponentem Joomla. Tutaj musisz wypełnić te pola.

  • Nazwa - jest używana tylko jako etykieta w zapleczu. Możesz podać dowolne imię tutaj.
  • Typy zawartości - wybierz żądany typ zawartości z listy rozwijanej na swojej stronie.
  • Integracja - wybierz komponent, chcesz zintegrować się z danymi strukturalnymi. Wersja darmowa obejmuje tylko core joomla artykuły.
  • Zapisz i edytuj nowo utworzoną pozycje.

Podczas edycji możesz dostosować znaczniki pod siebie. Zobacz obraz poniżej.

Google Structured Data pozycje dostosowywanie - Poradnik po lepszym SEO w JOOMLA

Opis - będzie generowany z po znaczniku czytaj więcej.

Autor - zawsze będzie JOOMLA GURU

Miej proszę na uwadzę, iż jest to tylko przykład działania. Ustawienia podstawowe w zupełności są w porządku i jeśli nie masz wiedzy nie zmieniaj nic. 

W pozycjach są jeszcze reguły, którymi można sterować i na przykład wyłączyć cała kategorie wpisów lub artykuły.

Google structured data - bez używania rozszerzenia - Poradnik po lepszym SEO w JOOMLA

Bez używania rozszerzenia.

Google structured data z rozszerzeniem - Poradnik po lepszym SEO w JOOMLA

Z rozszerzeniem Google Structured Data

PODSUMOWANIE

Wierzę, że ten poradnik pozwoli Ci pisać po pierwsze lepsze teksty, który w rezultacie poprawią Twoją pozycje w Google. Po drugie Twoja stronie przyspieszy na czym zyskasz w mobilnych wynikach wyszukiwania. Przypomnę, że połowa ruchu już odbywa się za pomocą urządzeń mobilnych. Po trzecie dzięki danym uporządkowanym Google dostrzerze potencjał Twoich usług, a potencjali klienci będą częściej odwiedzać Twoją stronę.

Jeśli masz ochotę możesz się podzielić tym wpisem ze swoimi znajomymi, którzy również używają Joomla!. 

 

Dodatkowe informacje

  • POZIOM TRUDNOŚCI 200:
Czytany 215 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 15 lipiec 2019 18:19
Oceń ten artykuł
(1 głos)
Marcin Równicki

Ekspert w dziedzinie Joomla! z długoletnim stażem. Pasjonata od czasów MAMBO, który naucza online o możliwościach Joomla! Piszę poradniki oraz prowadzi jedyny w Polsce cykl darmowego video "Joomla To Proste" w którym uczy o rozszerzonych możliwościach Joomla! Lubi optymalizować witryny, aby te działały jak najszybciej. 

Ponadto lubię dobre kino oraz seriale, dziele się recenzjami na https://cobejrzec.pl  

Spoglądam w chmury Public Cloud, gdzie staram się zgłębiać wiedzę na temat (Amazon Web Services, Azure, Google Cloud Computing)

"Jeśli coś jest niemożliwe do zrobienia, musi się znaleźć ktoś kto tego nie wie, przyjdzie i to zrobi." - A.E.

Strona: https://rownicki.pl

Wyszukaj

 

sppagebuldierpro banner pobierz